Nøkkeltallene som presenteres i dette kapittelet er knyttet til inntekter, kostnader, tilskudd og produksjon. Det er utarbeidet nøkkeltall totalt og fordelt på de ulike driftsartene.
Hovedtall økonomi
Morselskapet Ruter As hadde i 2023 driftsinntekter på 12 191 millioner kroner og et resultat på 23 millioner kroner.
Driftsinntektene i konsernet, som også omfatter OATS AS, Persveien Eiendom 1 AS, Persveien 23 AS, Persveien 34/36 ANS og de sovende selskapene Trafikanten AS, AS Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk a.s, var 12 201 millioner kroner.
Av morselskapets driftsinntekter utgjør billettinntekter og salg av tjenester til Oslo kommune og Viken fylkeskommune henholdsvis 4 740 millioner kroner, 3 763 millioner kroner og 1 338 millioner kroner.
Salg av tjenester til Oslo kommune og Viken fylkeskommune finansierer 42 % av kollektivtransporten i regionen. Inklusiv driftsdelen av Oslopakke 3 og den statlige belønningsordningen finansieres 51 % med fylkeskommunale og statlige midler.
Tjenestekjøpet fra eierne har vært en forutsetning for at Ruter har kunnet opprettholde normal drift i et år der kostnadene har steget mer enn inntektene.
De samlede driftskostnadene for morselskapet var på 12 236 millioner kroner. Av dette utgjør 10 825 millioner kroner kostnader til tjenestekjøp og rutedrift. Konsernets driftskostnader utgjør 12 238 millioner kroner. De økonomiske resultatene er ellers fyldig omtalt i styrets årsberetning.
Billettkontrollen skal ikke gå i overskudd
Ruter har aldri tjent penger på billettkontroller. Det er ikke, og har aldri vært, noe mål. Billettkontroller er et godt og billig virkemiddel som bidrar til at flere betaler for den tjenesten de bruker. Billettinntektene er helt avgjørende for kollektivtrafikken. De gir Ruter, sammen med tilskudd fra det offentlige, muskler til å drifte og videreutvikle kollektivtilbudet.
Under pandemien ble billettkontrollen innstilt av smittevernhensyn. Dette ble et tydelig bevis på effekten av manglende kontroll. Veldig mange lot være å betale billett når de måtte reise kollektivt, noe som resulterte i store tap for kollektivtrafikken.
Utstedte gebyrer 2023
Utgifter billettkontroller 2023
Totale billettinntekter i 2023
Kraftig fall i betalingsandelen under pandemien
Tiltak
- Kraftig økning i antall kontrollerte passasjerer
- Bedre skilting om at man må ha gyldig billett før påstigning
- Informasjon om sone på skjermer om bord
- Ekstra kommunikasjonstiltak på egne skjermer på Løren og Tøyen T-banestasjoner
Nøkkeltall
Alle økonomiske tall er justert til 2023-kroner.
Inntekter
Inntektene per reise (inkludert tog) var i 2023 på 13,13 kroner.
Billettinntektene per reise fordeler seg ulikt, og regionbuss, båt og tog med reiser som ofte strekker seg over flere soner, har naturlig nok de høyeste inntektene per reise.
Inntektene i 2023 er høyest for regionbuss med 13,93 kroner per reise. Deretter var inntekten 12,85 kroner for reiser med båt, 10,00 kroner for reiser med trikk, 9,95 kroner for reiser med T-bane og 9,91 kroner for reiser med bybuss.
Reisene med T-bane, trikk og bybuss foregår i all hovedsak innenfor én sone og det forklarer den lavere inntekten per reise. Aller høyest inntekt per reise går til tog som per i dag betjenes av Vy-gruppen, inntekten var i 2023 på 30,05 kroner per reise.
Effektivitet
Kostnadene per reise (eksklusive tog) var i 2023 på 32,18 kroner, en nedgang fra 34,87 kroner i 2022. Dette tilsvarer en reduksjon på 7,7 %. For å måle effektiviteten på tilbudet ser Ruter blant annet på utviklingen i kostnader per plasskilometer (som er den kapasiteten som tilbys).
Tilskudd
Ruter betalte i snitt 30,05 kroner per reise til Vy i sum fra billettinntekter og pristilskudd. Statlige tjenestekjøp kommer i tillegg for togtrafikkens del, og gir grunnlag for å dekke en kostnad som er vesentlig høyere enn det Ruter betaler.