Hopp til innhold

Markedskampanjer

Her finner du et utvalg av våre markedskampanjer fra 2023

Digital reklameskjerm inne i en buss som med påskriften Den beste julegaven sitter på setet ditt, teksten er formet som et juletre, uskarpe passasjerer i bakgrunnen.

Sammen er vi storbyen

Ruter eksisterer ikke for bare å knytte steder sammen, men også for å knytte mennesker sammen. Det var budskapet i Ruters profilkampanje våren og høsten 2023.

Resultat:

  • 50 % får lyst til å reise mer kollektivt
  • 33 % får et mer positivt inntrykk av Ruter

84 % synes kampanjen viser at Ruter fører folk nærmere hverandre.

Byrå: Anorak

Hurra for ny app!

Fra 1. juni kunne man ikke lenger kjøpe billett i RuterBillett. I flere runder, oppfordret vi folk til å laste ned og bruke den nye Ruter-appen. Budskapet fikk høy oppmerksomhet og ble oppfattet som tydelig og relevant for folk.

Resultat:

  • 94 % synes budskapet blir formidlet klart
  • 85 % hadde lastet ned appen etter kampanjen
To animerte karakterer fremfører en high-five, med tekst som oppmuntrer til å bytte til en ny app innen 29. mai, på gul bakgrunn.

Opplev noe nytt i sommer

I sommer oppfordret vi alle til å ta med favoritt-aktivitetene sine til nye steder. Det hører jo sommeren til å utforske litt ekstra og Ruter tar deg både hit og dit!

Resultat:

  • 56 % blir inspirert til å reise mer kollektivt
  • 33 % får et mer positivt inntrykk av Ruter
To plakater, med to bilder i hver. Den ene plakaten viser en mann som hopper fra to ulike stupetårn, med påskriften: Liker du å hoppe på Ingierstrand, vil du nok like et godt svev på Kadetttangen. Utvid byen din i sommer. Vi tar deg dit. Den andre plakaten viser en ung jente som ligger i gresset og leser i to forskjellige parker, med påskriften: Liker du å lese i Skøyenparken, vil du nok nyte en god bok på Langaardsløkken. Utvid byen din i sommer. Vi tar deg dit. Ikoner med buss, trikk, T-bane og båt, samt Ruter-ikon.

Takk for at du kjøper billett!

Vi vet at det fungerer dårlig med pekefinger for å motivere folk til å kjøpe billett. Ved å vise forståelse for at det er mye man må huske på og samtidig takke for at du husker å betale, øker vi betalingsmotivasjonen.

Resultat:

  • 38% av ikke-betalere ble motivert til å betale for billetten sin hver gang

 

Grønn plakat med lang grafisk huskeliste i hvite bokstaver og påskriften: Det er mye man skal huske på. Takk for at du ikke glemmer billett. Alle pengene går tilbake til kollektivtilbudet.

Mange fine funksjoner i Ruter-appen

For å få enda flere til å laste ned og bruke Ruter-appen, har vi i flere runder fortalt og minnet om alle de fine funksjonene den har. Kampanjene oppfattes som relevante, har nyhetsverdi og motiverer til bruk.

Resultat:

  • 75 % oppfatter reklamen som relevant
  • 68 % synes reklamen forteller de noe nytt om Ruter
  • 27 % testet en ny funksjonalitet

Årets fineste julegave

De fleste ønsker seg ikke flere ting, men mer tid sammen. I jul laget vi derfor en ny tjeneste hvor folk kunne pakke inn et helt spesielt møte som en julegave på ruter.no/gave.

Resultat:

  • 74 % synes kampanjen viser at Ruter bryr seg
  • 77 % synes kampanjen viser at Ruter fører folk nærmere hverandre
En travel bygate i skumringen med en stor digital reklametavle, som sier Du varmer mye mer enn superundertøy. En trikk i bevegelse og fotgjengere. et tre er synlig på venstre side.