Du tar kollektivtransport til og fra jobb, går og sykler iblant, men bruker ellers bilen til mye. Høres det kjent ut? For mange innbyggere i Oslo-regionen er dette reisehverdagen. Bilen er populær av flere grunner: Den bringer deg fra dør til dør akkurat når det passer deg, du har plass til hund og handleposer, svigermor, naboen og ungene. En reise på dine egne premisser, med andre ord.
Men, om transportsystemet vårt skal fungere godt i årene som kommer, må vi bruke bilen mindre. Befolkningsøkning og en stadig voksende bilpark betyr gradvis dårligere fremkommelighet på veiene. I byene, der det er knapt om plassen, beslaglegges store og verdifulle arealer av privatbiler som står ubrukt og parkert over 90 % av døgnet. Og på toppen av alt dette kommer CO2-utslippene fra både produksjon og bruk av bilen.
Kort sagt må vi reise sammen når vi kan, og alene bare når vi må.
Så det vi i Ruter spør oss selv hver dag er: Hvordan kan vi gjøre det offentlige transporttilbudet så attraktivt og fleksibelt at mange flere kan klare seg helt uten bil? Og i hvert fall ikke trenge en bil nummer 2?
Skal vi få til det, må vi gjøre flere ting samtidig: