Behandling av personopplysninger i Ruter
Ruter behandler i dag personopplysninger knyttet til om lag 400 000 registrerte kunder som har opprettet en profil. Selskapet har rutiner og instrukser for behandling av personopplysninger som skal sikre etterlevelse av regelverket.
Behandlingen og kompleksiteten av behandlingen er økende. Det er særlig på grunn av tilbud om nye kundetilpassede mobilitetstjenester og behovet for behandling av nye opplysningstyper, som for eksempel de reisendes geografiske posisjon.
Ruter fører oversikt over sin behandling av personopplysninger, med blant annet beskrivelse av formålet, opplysningstyper og system knyttet til den enkelte behandling. Vi vurderer personvernkonsekvenser og utfører risikovurderinger ved innføring av nye tekniske løsninger for å sikre innebygd personvern, og har etablert et system for internkontroll etter personopplysningsloven/GDPR.
Ruters personvernerklæringer beskriver behandlingen av kundenes personopplysninger knyttet til de ulike tjenestene vi tilbyr. Det er informasjon om bruk av informasjonskapsler på Ruters hjemmesider. Ruter har inngått databehandleravtaler med underleverandører som behandler personopplysninger på Ruters vegne. Vi er i kontinuerlig dialog med samarbeidspartnere med tanke på roller og ansvar for dataflyt knyttet til kundenes personopplysninger.
Medarbeidere som behandler personopplysninger, får opplæring i personvernreglene.