Selskapsstruktur
Ruter har en funksjonell organisasjonsstruktur. Tre resultatenheter er direkte involvert i utvikling og drift av kollektivtilbudet. Stab- og støtteenheter hjelper resultatenhetene med å operere effektivt og nå sine mål.
Ruters organisasjon er utformet for å best mulig kunne levere og utvikle et godt kollektivtilbud som ivaretar kundenes og samfunnets behov. Nytt for året er at vi har skilt ut vårt digitale utviklermiljø til et eget selskap.
Ruter har en funksjonell organisasjonsstruktur. Tre resultatenheter er direkte involvert i utvikling og drift av kollektivtilbudet. Stab- og støtteenheter hjelper resultatenhetene med å operere effektivt og nå sine mål.
Utviklingen av digitale tjenester i samfunnet går raskt. I takt med utviklingen stiger befolkningens forventninger til kvaliteten på de digitale tjenestene – også i kollektivtransporten. For at kollektivselskaper skal være konkurransedyktige og tilby fantastiske brukeropplevelser som gjør at folk velger oss fremfor privatbilen, er det avgjørende at vi ligger i tet innen digital utvikling. Kort sagt: Våre tjenester må være enda bedre enn alternativene. Med dette som bakgrunn vedtok Ruter i 2023 å skille ut vårt digitale utviklingsmiljø i et eget nytt selskap: Tet Digital As.
Begrunnelsen for å opprette et helt nytt selskap er sammensatt. For det første er intensjonen å skape landets ledende digitale utviklermiljø, og gi dem frihet å jobbe raskere og mer effektivt med utvikling av tjenestene kollektivtransporten trenger. For det andre ønsker vi at tjenestene som utvikles skal være tilgjengelige ikke bare for Ruter, men for alle andre norske kollektivselskaper. Vi mener nemlig at kollektivtransportens konkurransekraft avhenger av at de digitale grensesnittene og produktene holder det samme høye nivået over hele landet.
Prosessen med utskillelse av det nye selskapet startet tidlig i 2023, og ble ferdigstilt ved formell oppstart av Tet Digital As 1. januar 2024. Rundt 70 fast ansatte fra Ruter ble med over til Tet, sammen med 160 konsulenter.
I forbindelse med utskillelsen av Tet, og med det en vesentlig del av våre ansatte, har Ruter i 2023 gjennomført en nødvendig omorganisering. Målet har vært tydeligere ansvar, roller og tjenester på tvers av organisasjonen. Omorganiseringen har blant annet medført en endring av vår organisasjonsstruktur, fra matrise til funksjonell struktur beskrevet over.
Bernt Reitan Jenssen
Administrerende direktør
Utdanning:
Ledelse, Oslo Handelshøyskole/BI
Erfaring:
Konserndirektør i Posten Norge AS
Rune Pedersen
Direktør økonomi og stabsfunksjoner
Utdanning:
Siviløkonom, Handelshøgskolen i Bodø
Erfaring:
Økonomisjef konsern i AS Oslo Sporveier
Snorre Lægran
Direktør planlegging og infrastruktur
Utdanning:
Sivilingeniør Bygg, Norges tekniske høgskole
Erfaring:
Divisjonsdirektør Infrastruktur i Sweco Norge AS
Møyfrid Aandstad
Direktør drift
Utdanning:
Siviløkonom, Handelshøyskolen BI
Erfaring:
Direktør IT og Sømløse kundeopplevelser i Coop Norge
Johan Gjærum
Konstituert direktør marked- og forretningsutvikling
Utdanning:
Siviløkonom, Norges handelshøyskole
Erfaring:
Økonomidirektør i BRIGHT Products, Manager i Accenture, Seniorrådgiver i Olje- og energidepartementet
Elisabeth Skarsbø Moen
Direktør kommunikasjon og samfunnskontakt
Utdanning:
Multimedia management, Handelshøyskolen BI
Erfaring:
Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Energy Valley, seniorrådgiver i kommunikasjonsbyrået Zynk, journalist og debattredaktør i VG
Agnethe Ellingsen
Direktør mennesker og organisasjon
Utdanning:
Master i forretningsadministrasjon (MBA), Norges Handelshøyskole
Erfaring:
Daglig leder i Agnelli AS, Fagdirektør i Mercuri Urval, Foreleser/sensor HR ved Høyskolen Kristiania
Terje Storhaug
Direktør teknologi og strategi
Utdanning:
Forsvaret og Gjøvik ingeniørhøgskole
Erfaring:
Teknologidirektør i Telenor/Canal Digital
Kristin Bjella
Leder
Stilling:
Advokat og partner i advokatfirmaet Hjorts avdeling for industri og næringsliv
Utdanning:
Cand. Jur. Universitetet i Oslo, voldgiftsdommerutdannelsen i regi av Danske Advokater og Den Norske Advokatforeningen
Jens Ulltveit-Moe
Nestleder
Stilling:
Investor, grunnlegger og konsernsjef for industriselskapet Umoe
Utdanning:
Siviløkonom fra NHH og mastergrad i internasjonal politikk Columbia University, USA
Ole A. Hagen
Styremedlem
Stilling:
Næringspolitisk direktør i NHO Logistikk
Utdanning:
Mastergrad i Bygg fra NTNU og mastergrad i Management fra BI, Executive-studier fra ESMT Berlin
Lars Syse Christiansen
Styremedlem
Stilling:
Daglig leder i Wanda, gründer og diverse styreverv
Utdanning:
Mastergrad i markedsføring fra BI i 2002, og mastergrad i management fra London School of Economics i 2003 samt etterutdanning ved Harvard Business School i 2016
Silvija Seres
Styremedlem
Stilling:
Gründer og ansvarlig redaktør for LørnTech, daglig leder for Technorocks AS
Utdanning:
Cand.scient. i informatikk (UiO), ph.d.-grad i matematikk ved Wolfson College ved University of Oxford, og MBA-grad fra INSEAD
Sofie Bruun
Styremedlem valgt av de ansatte
Stilling:
Kommunikasjonsjef i Kommunikasjon og samfunnskontakt
Utdanning:
MA Communication Management, UTS, Sydney. Cand. Mag. med journalistikk, litteratur og kunsthistorie fra Oslo, Helsingfors og Bergen
Anders Tomasgard
Styremedlem valgt av de ansatte
Stilling:
Ruteplanlegger, trafikkplan, Ruter
Utdanning:
Religionsstudier, Universitetet i Oslo
Morten Stubberød
Observatør valgt av de ansatte
Stilling:
Fagsjef ruteplan, trafikkplan, Ruter
Utdanning:
Videregående skole
Einar Foss
Observatør valgt av de ansatte
Stilling:
Spesialist installasjon, operatøroppfølging
Utdanning:
Radio-/TV-reparatør med fagbrev
Sporveien T-banen og Sporveien Trikken er faste kontraktspartnere, mens busser, båter og spesialtransport tildeles kontrakter etter anbudskonkurranser. Lokaltog kjøres av Vy, som har et prissamarbeid med Ruter i Oslo og Akershus.