Hopp til innhold

Dette skjedde i 2023

Høsten 2023 kunne vi endelig feire at antallet passasjerer kom tilbake til nivået før pandemien, at nesten hele bussparken i Oslo ble utslippsfri, omfattende oppgraderinger på T-banen og utvidelse av aldersvennlig transport.

En trikk kjører langs spor ved siden av en skog med en vakker utsikt over en innsjø og fjerne åser under en delvis overskyet himmel.

Foto: Ruter As / Fartein Rudjord

Men 2023 bød også på mer krevende hendelser særlig i vintersesongen, som da to nyoppstartede kontrakter fikk store værutfordringer på slutten av året. Her er noen smakebiter fra 2023.

Januar

Ruter blir Miljøfyrtårn-sertifisert

Ruter starter 2023 med å bli Miljøfyrtårn-sertifisert. Miljøfyrtårn er et anerkjent og effektivt verktøy for sertifisering og miljøledelse, som hjelper oss på veien med den grønne omstillingen. Ved å være sertifisert, bidrar bedriften aktivt med å forbedre åtte av FNs 17 bærekraftmål, gjennom målrettet arbeid med å forbedre miljøprestasjoner innen arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og intern transport.

En kvinne og en mann som holder et stort sertifikat med et miljøvennlig symbol, står i et rom med utsmykkede veggtepper.

Foto: Ruter As / Øystein Dahl Johansen

Nytt år starter med ny styreleder

Den 26. januar konstitueres Kristin Bjella som ny styreleder i Ruter. Kristin Bjella er advokat og partner i advokatfirmaet Hjort. Hun har tidligere arbeidserfaring fra Justisdepartementets lovavdeling, domstolen, Haavind AS, og omfattende styreerfaring. Bjella har vært nestleder i Ruters styre siden generalforsamlingen i april 2021. Hun tar over som styreleder etter Sigurd Grytten.

Portrett av en smilende middelaldrende kvinne med blondt hår, iført en svart blazer og et halskjede, mot en grå bakgrunn.

Foto: Hjort

Mars

De viktigste møtene er aldri langt unna

I inngangen til våren minner vi i denne kampanjen om at det er enkelt og fleksibelt å reise på kryss og tvers i regionen vår. Med menneskelige møter i fokus, viser målinger i etterkant at hele 54 % får lyst til å reise mer kollektivt og 33 % får et mer positivt inntrykk av Ruter etter å ha sett kampanjen.

Laderobot godkjent på Nesoddtangen

I sammenheng med at hurtigbåtene skal bli elektriske fra sommeren 2024, legges det opp til batteribytte på Aker brygge, Slemmestad, Drøbak og Nesoddtangen. Som første kommune godkjenner Nesodden plasseringen av laderoboten i 2023. Når båten legger til, skal den helautomatiske laderoboten bytte 21 tonn med batterier på 3 minutter.

En fergeterminal ved kysten med et venteområde, kaibukter og en buet adkomstvei under klar himmel.

Illustrasjon: Norled

April

Hele Oslo og Akershus får billigere kollektivbilletter med Reis

Fra 16. april 2023 utvider Ruter piloten Reis til alle kunder i Oslo og Akershus. Reis er i utgangspunktet en prøveordning som skal vare frem til april 2024. Målet er å levere en tilpasset og fleksibel billettprisstruktur som belønner jevnlig bruk av kollektivtransport. Med Reis er meningen å gi kundene en langt mer fleksibel reisemulighet til de som vil veksle mellom å jobbe hjemme og på kontoret.

Tre smarttelefoner som viser forskjellige skjermer av en billettapp for offentlig transport, med en uskarp bygatebakgrunn.

Foto: Ruter AS

Mai

Hurra for ny app!

I flere runder oppfordrer vi folk til å laste ned og bruke den nye Ruter-appen, for fra 1. juni kan man ikke lenger kjøpe billett i RuterBillett. Budskapet får høy oppmerksomhet og blir oppfattet som tydelig og relevant for folk. Totalt 85 % av de spurte sier at de har lastet ned appen etter kampanjen.

Aldersvennlig transport til nok en bydel

Bestillingstjenesten Ruter aldersvennlig transport utvides, og blir tilgjengelig for alle over 67 år også i bydel Østensjø. Dermed er det populære tilbudet tilgjengelig i hele syv bydeler i Oslo. 4. september 2017 lanserte Ruter og Oslo kommune pilotprosjektet i Bydel Nordre Aker. Da prosjektet gikk over til å være en permanent tjeneste i ordinær drift i 2022, fortsatte den å være tilgjengelig i seks bydeler.

Juni

Bedre tilgjengelighet på sju T-banestasjoner

Ruter og Sporveien bruker anledningen til å gjennomføre en rekke prosjekter for å bedre tilrettelegge for de reisende, under bygging av ny Hellerudtunnel og stengingen av linje 2 og 3. Arbeidet med å forbedre tilgjengeligheten på sju T-banestasjoner kan skje takket være at Oslo kommune har bevilget 103 millioner øremerkede kroner til formålet.

På bildet (f.h.) sees leder for plan og infrastruktur i Ruter, Sari Wallberg, konsernsjef i Sporveien Birte Sjule, daværende samferdselsbyråd byråd Sirin Stav (MDG), prosjekter i Sporveien Thor Georg Sælid og Sporveiens prosjektleder Yasin Ismail (f.h.) på Mortensrud T-banestasjon.

Fem bygningsarbeidere i hjelme og refleksvester står ved et jernbanespor og smiler til kamera.

Foto: Ruter As / Øystein Dahl Johansen

Ruter advarer tidlig om Ring 1

Over ett år før Ring 1 stenger som følge av byggingen av nytt Regjeringskvartal og påfølgende oppgradering av Ring 1, varsler Ruter om de mulige konsekvensene for kollektivtrafikken og hvilke tiltak som bør gjennomføres. Bakgrunnen er at Hammersborgtunnelen skal senkes med ti meter i forbindelse med sikring av nytt regjeringskvartal. Når veien stenger må trafikken i Oslo sentrum ned 30 % for å opprettholde dagens fremkommelighet.

Les mer om Ruters innspill i denne artikkelen i Aftenposten.

Kart over sentrale oslo som viser veier og tunneler i nærheten av regjeringsdistriktet, uthevet med fargekodede ruter.

Illustrasjon: Statens Vegvesen

Fire barn reiser gratis

I sommerferien 2023 kan voksne over 18 år ta med inntil fire barn under 18 år på samme billett. Dette skjer takket være ekstrabevilgninger fra Oslo og Viken fylkeskommuner slik at Ruter kan tilby utvidet grupperabatt i sommerferien. Fra 22. juni og frem til og med 21. august kan én voksen med gyldig billett ta med seg opp til fire barn (under 18 år) gratis hele driftsdøgnet i alle soner i sommerferien.

En familie på fire går gjennom en T-banestasjonstunnel, holder hender og bærer en koffert.

Foto: Ruter As / Daniel Jacobsen

Juli

Opplev noe nytt i sommer

Sommeren 2023 oppfordrer vi alle til å ta med favoritt-aktivitetene sine til nye steder. For mange hører det sommeren til å utforske litt ekstra og Ruter tar deg både hit og dit. Ifølge målinger inspirerer kampanjen 56 % til å ville reise mer kollektivt og 39 % får et mer positivt inntrykk av Ruter.

En ung mann står på toppen av en høy dykkeplattform mens en annen person dykker i luften mot en klarblå himmel. tekst på norsk omtaler dykking og god søvn, med logoer og hashtag under.

Hurtigbåten tilbake til Son

I juli legger hurtigbåten endelig til i Son igjen, etter å ikke ha anløpt der tidligere i 2023 som følge av bekymringer rundt sikkerheten. Anløpet i Son havn var tett på badende, brygger og andre båter både på vannet og til kais, noe som gjorde at det ikke lenger var forsvarlig å seile dit. Men Vestby kommune og Son Havn snudde seg raskt, flyttet brygger og gjorde andre tilrettelegginger slik at hurtigbåten igjen kan anløpe Son på en sikker og trygg måte.

Luftfoto av en passasjerferge som beveger seg på vannet, fylt med mennesker på øvre dekk, og skaper et kjølvannsmønster.

Foto: Ruter As / RedInk, Fredrik Christensen

August

Lansering av RuterGPT

Under Arendalsuka i august lanserte vi RuterGPT, vår egenutviklede språkmodell (LLM). Modellen er basert på eksisterende open source-språkmodeller og trent på norske datasett. I utviklingen av Ruters reisetilbud vil kunstig intelligens stå stadig mer sentralt: Språkmodeller som RuterGPT vil for eksempel kunne gi deg oppdatert og lettfattelig informasjon om det du måtte lure på angående kollektivtransporten, fra avgangstider til refusjonsregler. Ved å lage vår egen språkmodell kan vi bedre ivareta datasikkerhet og personvern.

Åpner nye Jessheim stasjon

23. august åpner en nyoppusset Jessheim stasjon. Med bedre innkjøringsvinkel for at bussene lettere skal kunne benytte hele plattformlengden, får terminalen bedre universell utforming. Stasjonen får også nye ledelinjer, oppmerkede gangfelt, bedre lyssetting og ny sanntidsskjerm. Pauselokalene er også pusset opp, med to toaletter for personellet.

Fra venstre: Administrerende direktør i Viken fylkeskommune VKT Jafar Altememy, ordfører i Ullensaker Eyvind Jørgensen Schumacher (Ap), fylkesråd for samferdsel i Viken Olav Skinnes (Sp), fylkesrådsleder i Viken Siv Henriette Jacobsen (Ap) og leder trafikkplan i Ruter Borghild Rime Bay.

Fem voksne som står utenfor ved et offentlig arrangement i nærheten av en grønn buss, med to menn i dress, to kvinner i kjoler og en mann i grønn jakke.

Foto: Ruter As / Shahzad Shah

Sommerstudenter kartlegger 1000 holdeplasser!

Sommeren 2023 beveger Ruters seks sommerstudenter seg på kryss og tvers av Oslo og Viken for å kartlegge bussholdeplasser. Alt fra bredde på plattform, høyde og kvalitet på benk til adkomst til plattform – og mye mer blir møysommelig registrert, noe som vil gi konkret verdi for kundene. Målet var å klare 1000, og tallet endte på 1026. Tilgjengelighetsinformasjonen skal etter hvert blant annet ut i appen. Det kan gjøre en stor forskjell for mange, særlig for de som kvier seg for å bruke kollektivtrafikken i dag.

September

Endelig reiser vi sammen igjen!

I september 2023 kan vi endelig juble over at passasjertallene er tilbake på samme nivå som i 2019, siste normalår før pandemien. Det gjør at Ruters administrerende direktør, Bernt Reitan Jenssen, tillater seg å komme med et aldri så lite «Hurra!» i intervju med NRK. I september 2023 var det 30,6 millioner påstigende totalt i Ruters område, en økning på 7,3 prosent fra samme periode året før.

En kameramann tar opp en kvinne som intervjuer en mann i en travel gate, begge med mikrofoner, med bygninger og fotgjengere i bakgrunnen.

Foto: Ruter As / Knut-Martin Løken

Utslippsfrie minibusser til Romerike

I 2025 kommer 136 utslippsfrie minibusser til skoletransport på Romerike. Det blir klart i september 2023, ved tildeling av fire kontrakter for minibusstjenester. De nye minibussene vil gi et tilbud av høy kvalitet til kunder som ikke kan bruke ordinær kollektivtransport på grunn av helsetilstand, bosted/avstand eller trafikkfarlig skolevei.

To knallgrønne iveco-busser parkert på en vei med klarblå himmel og frodig grønt i bakgrunnen.

Foto: Ruter AS

Hellerudtunnelen åpner

4. september åpner den nye Hellerudtunnelen, og endelig er linje 2 og 3 mot øst tilbake i normal drift, etter 109 dager med buss for bane. Sporveiens svært omfattende arbeid med oppgradering av infrastrukturen innebærer blant annet mindre stigning og rettere skinnegang, slik at T-banen kan øke hastigheten til glede for de reisende.

Foran et fullsatt pressekorps på T-banen ,gjør administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen og Konsernsjef i Sporveien AS Birte Sjule seg klare til snorklipping, for å feire åpningen av Hellerudtunnelen.

Fra åpningen av Hellerudtunnelen

Foto: Ruter As / Øystein Dahl Johansen

Oktober

Tommel opp for selvkjøring

Statens Vegvesen gir tillatelse til at Ruter kan prøve ut en storstilt selvkjøringspilot i Groruddalen i fremtiden. Tillatelsen innebærer at 5 kjøretøy kan operere på 560 km veg i opptil 60 km/t. Tillatelsen er et stort skritt på veien mot å kunne tilby kundene flåter med selvkjørende kjøretøy som henter på bestilling.

Lagre reisen i Ruterappen!

Endelig kan Ruter lansere lagring av reiser i appen, en tjeneste som har vært etterspurt lenge. Dette innebærer at når man har funnet en reise man ønsker å ta i fremtiden, kan man lagre denne og den vil dukke opp på forsiden av Reise i appen. Her får du raskt tilgang til din planlagte reise, og du vil bli oppdatert på eventuelle avvik og forsinkelser.

Digitalt reiseplangrensesnitt på norsk, som viser en reise med tittelen "lagre reise" med ulike transportsegmenter og tider.

Foto: Ruter AS

Takk for at du kjøper billett!

Vi vet at det fungerer dårlig med pekefinger for å motivere folk til å kjøpe billett. Ved å vise forståelse for at det er mye man må huske på og samtidig takke for at du husker å betale, øker vi betalingsmotivasjonen. Målinger viser at nesten 40 % av ikke-betalere blir motivert til å betale for billetten sin hver gang i denne kampanjen.

Grafisk plakat i grønt med tekst om sikkerhetstiltak for nøkler, mobiltelefoner og bankkort, sammen med strektegninger av nøkkel, mobiltelefon og kort.

November

Innovasjonsprisen til Ruter

I november vinner Ruter Forskningsrådets innovasjonspris for sin bruk og utvikling av kunstig intelligens i kollektivtransporten. Ifølge administrerende direktør i Forskningsrådet, Mari Sundli Tveit, viser Ruter på imponerende vis hvilke muligheter som ligger i den digitale økonomien, kundefokus og kunstig intelligens.

På bildet blir Ruters IT-direktør, Terje Storhaug, intervjuet av NRK Stor-Oslo om prisen.

Foto: Ruter As / Øystein Dahl Johansen

147 utslippsfrie busser til Follo

Ski, Vestby, Nesodden og Drøbak får elektriske og utslippsfrie busser når Connect Bus overtar driften 29. juni 2025. Det blir klart når Connect Bus AS vinner anbudsrunden for de fire ruteområdene for transporttjenester i Follo. Kontrakten har en varighet på ti år, med inntil tre års opsjon, og har en årlig verdi på 452 millioner kroner. Bussene skal utstyres med automatkjetting, og være godt skikket for trafikk på kuperte veier.

En buss kjører på en svingete vei gjennom et landlig landskap ved solnedgang, med frodige grønne jorder og trær rundt området.

Foto: Ruter As / Redink, Thomas Haugersveen

Desember

To nye kontrakter starter

Søndag 10. desember er en merkedag både for Ruter, samarbeidspartnerne og eierne våre. Med oppstart av to Oslo øst-kontrakter tas det siste store skrittet for å gjøre Oslo til verdens første hovedstad med utslippsfri kollektivtrafikk. I løpet av 2024 vil alle de 137 bussene i disse kontraktene, med operatørene Unibuss og Nobina, være elektriske.

Bildet viser Unibuss sine nye elbusser på bussanlegget i Brubakkveien på Grorud.

En rekke røde og hvite bybusser på en snødekt tomt, som viser forskjellige rutenumre og destinasjoner.

Foto: Espen Schaatun/Ruter

Lave temperaturer og ladeutfordringer

Kort tid etter oppstart av nye busskontrakter i Oslo øst får Unibuss store utfordringer med ladeinfrastrukturen på bussanlegget på Grorud. I en kuldeperiode er kun 21 av 78 ladepunkter i bruk hele tiden, noe som fører til mange innstillinger. Utfordringene vedvarer i 2024 og får omfattende etterspill både for Ruter og operatørene. Mot slutten av januar 2024 legger Ruter frem en rekke tiltak for eierne, Akershus fylkeskommune og Oslo kommune, som skal gjøre kollektivtrafikken bedre i stand til å håndtere krevende vinterforhold i fremtiden.

Oransje bybuss med logoen «ruterby» synlig, parkert på en gate under overskyet himmel, reflektert på overflaten til en annen buss.

Foto: Iver Gjendem / Bonanza

Gi deg selv i gave

De fleste ønsker seg ikke flere ting, men mer tid sammen. Jula 2023 lager vi derfor en helt ny tjeneste hvor folk kan pakke inn et helt spesielt møte som en julegave på ruter.no/gave. Kampanjen skal vise at Ruter bryr seg, binder folkene og regionen sammen, og at kollektivtrafikken er for alle.