Helt siden 2014 har Ruter bygget sten på sten for et grønt skifte i kollektivtransporten. Trikk og T-bane var allerede utslippsfrie, nå stod resten av Ruters fartøy og kjøretøy for tur. Bussene stod for brorparten av Ruters utslipp, men båtene hadde størst utslipp per personkilometer.
Vi etablerte først prosjektet Fossilfri 2020 – en plan for hvordan bussene og båtene i Oslo og Akershus skulle kjøre på kun fornybar energi i 2020. Ruter begynte å utforske alt fra biodrivstoff og hydrogen, til hybrid og elektrisitet.
Målet om ikke bare fossilfri, men helt utslippsfri kollektivtransport innen utløpet av 2028 ble vedtatt av et bredt tverrpolitisk flertall i Oslo bystyre i 2020. Det er en viktig del av byens klimastrategi: Å kutte direkte utslipp med 95 % sammenlignet med 1990, og bli verdens første utslippsfrie hovedstad innen 2030.
Akershus har på sin side satt mål om å være et klimapolitisk foregangsfylke. I tråd med Regional plan for klima og energi i Akershus skal fylket kutte 55 % i direkte utslipp innen 2030, og 85–90 % innen 2050, sammenlignet med 1991. Hele 80 % av klimagassutslippene fra fylket kommer fra transportsektoren. Den politiske plattformen for fylkesrådet 2023–2027 slår fast at også i Akershus er ambisjonen at kollektivtrafikken skal være utslippsfri i 2028.