Små geografiske forskjeller
Veksten på 13 % er den samme i både Oslo og Akershus. Den er litt sterkere (15 % – 16 %) i områder der vi tidligere har hatt stor negativ effekt av pandemien – som i Indre by og vestlige områder av Oslo og i Bærum. Veksten er minst i områder der vi i pandemien mistet færrest kunder – som Groruddalen og Søndre Nordstrand (8 % – 9 %). Det overordnede funnet er likevel at årets utvikling i liten grad preges av geografiske forskjeller.
Studerer vi passasjertallene nærmere, finner vi igjen en vekst på rundt 13 % på alle driftsarter. Øybåtene skiller seg positivt ut med en vekst på 27 %, etter at de har fått nye, større elektriske ferger som kan frakte mange flere passasjerer.
Tog har også en positiv vekst på 18 %, som antagelig skyldes åpningen av Blixtunellen til Ski og generell tilbakekomst fra pandemien, der vi særlig mistet mange av de lange reisene til hjemmekontoret. Trikken har også positive tall på 15 % vekst, etter at nye trikker med mer kapasitet har tatt plass i bybildet. På en litt lavere veksttakt ligger båtutviklingen i Akershus (Nesodden) på 8 %.