Sirkularitetskrav i konkurranser
Ruter krever blant annet livsyklusanalyser, som ser på klima- og miljøpåvirkning i hele produktets livssyklus – fra råvareuttak og produksjon til drift og materialgjenvinning av utrangert materiell.
Et annet eksempel er at Ruter premierer løsninger som legger til rette for at ladeinfrastrukturen på bussanlegget kan brukes av andre enn operatøren selv, når det er ledig kapasitet – gjerne kalt «energi som en tjeneste». Hensikten er å bidra til at behovet for lading skal kunne møtes med løsninger som ikke beslaglegger unødig mye areal.
I anbudene premierer vi generelt tilbud som lover miljøtiltak som går lenger enn utslippsfri drift, for eksempel tiltak på bussanlegg. Det er opp til operatørene å identifisere tiltak de finner meningsfulle og gjennomførbare.
Ruters busser opererer fra 26 bussanlegg i Oslo og Akershus. Dette er sjåførenes oppmøtested, hvor bussene lades, vaskes, vedlikeholdes og repareres. Bussanleggenes miljø- og klimafotavtrykk dreier seg om forbruk av fossil energi, strøm og vann, ansvarlig kjemikaliehåndtering og tiltak for å redusere og sortere avfall. Bussanleggenes beliggenhet i forhold til linjene bussene skal betjene har innvirkning på energiforbruk, utslipp og slitasje på materiell og veinett, i tillegg til belastningene fra økt trafikk.
Installering av ladeinfrastruktur innebærer anleggsvirksomhet. Derfor etterspør Ruter utslippsfrie og fossilfrie byggeplasser når ladeinfrastruktur skal etableres.