Gradvis bedring
Ruter overtok ansvaret for driften av tilrettelagt transport i Oslo kommune i 2021. Oslo kommune behandler søknader og bestemmer reglene for hvem som får tilrettelagt transport, antall reiser og egenandeler. Ruter har ansvaret for selve transporten, som utføres etter avtale med taxi- og minibussoperatører.
2022 ble et krevende år da alle leverandørkontrakter ble erstattet av nye og kjørekontorfunksjonen ble flyttet inn i Ruter. Dette medførte store endringer for Ruter, og problemer i driften av deler av TT-tjenesten som rammet mange TT-kunder.
I løpet av 2023 har vår prioritet vært å gjenvinne tilliten til TT-tjenesten. Vi har jobbet med å stabilisere alle delene av tjenesten, for deretter å heve kvaliteten. Kundetilfredshet, sikkerhet og pålitelighet har vært viktigst.
Ruter har jobbet systematisk med å forbedre interne prosesser og rutiner, bygge kompetanse, videreutvikle digitale systemer, og vi har samarbeidet tett med operatørene om drift og opplæring. Gradvis har vi sett forbedringer i tjenesten og stabil drift.
Men, vi er ikke i mål. Særlig kunder som reiser med spesialbil (minibuss) ønsker vi at skal kunne være mer tilfredse med tjenesten. Derfor jobber vi videre med å forbedre oss i 2024.
Tilrettelagt transport
Er et tilbud fra Oslo kommune til deg som har nedsatt funksjonsevne og ikke kan bruke ordinær kollektivtransport på egenhånd.
- Reiser med taxi eller spesialbil, mot en egenandel
- Ulike tilrettelegginger, etter behov
- Kan innvilges etter søknad til bydelen, basert på oppfylte krav