Som innkjøper har Ruter mulighet til å påvirke hvilke løsninger som tilbys i markedet. Vi skal utnytte muligheten som ligger i vår innkjøpsmakt til å stimulere til mer bærekraftige løsninger.
Ruter rapporterer ingen indikatorer på dette temaet.
I 2023 kom de siste kontraktene som gjør Oslos kollektivtrafikk utslippsfri på plass. Det er resultat av årelang innsats der Ruter har brukt sin innkjøpsmakt for å stimulere markedet til å levere bærekraftige løsninger.
Som innkjøper har Ruter mulighet til å påvirke hvilke løsninger som tilbys i markedet. Vi skal utnytte muligheten som ligger i vår innkjøpsmakt til å stimulere til mer bærekraftige løsninger.
Ruter rapporterer ingen indikatorer på dette temaet.
Ruter gjør anskaffelser for om lag 10 milliarder kroner hvert år. Som en stor innkjøper har vi mulighet til å påvirke leverandørmarkedet gjennom forventningene vi kommuniserer og kravene vi stiller i våre anbud. Denne muligheten skal vi bruke til å dytte leverandørmarkedet til å utvikle og tilby løsninger som gjør kollektivtrafikken mer bærekraftig.
For å lykkes må vi ha dialog og samarbeid med våre leverandører. Vi må forstå leverandørmarkedets modenhet og hva som er realistisk å få til. Vi skal stille forventninger som leverandørene må strekke seg for å levere på, men dersom vi stiller krav som de ikke evner å levere på eller som gir betydelig økte kostnader, oppnår vi ikke det vi ønsker. Denne tilnærmingen er derfor avhengig av samarbeid med og forståelse av leverandørmarkedet for å lykkes.
I tilfeller hvor markedet er umodent kan Ruter stille krav til at leverandørene leverer dokumentasjon, uten at Ruter evaluerer denne dokumentasjonen som del av kontraktstildelingen. Et eksempel på dette er at vi i nyere kontrakter ber leverandørene levere en livssyklusanalyse (LCA) for CO2-utslipp fra produksjon av materiellet, men uten at dette evalueres ved kontraktstildeling.
Slik signaliserer vi til markedet at dette er dokumentasjon vi fremover vil forvente at våre leverandører har kontroll på, og at vi vil kunne bruke den som del av evalueringen i kommende kontrakter.
Å sammenligne livssyklusanalyser og gi poeng i anbudskonkurranser på nåværende tidspunkt er ikke hensiktsmessig – til det er metodologien for LCA-er for umoden og det mangler internasjonale standarder som sikrer at analysene er sammenlignbare. Ruter ønsker dog å bidra til å dytte markedet i riktig retning. Dette er også forankret i vår anskaffelsesstrategi.
Variasjonene mellom ulike typer anskaffelser og kontrakter er stor, og vi skiller mellom:
Transportørkontraktene og prissamarbeidet utgjør rundt 9 milliarder kroner. Kontrakter og avtaler inngås gjennom konkurranser og direkte kjøp. Anskaffelser gjennomføres etter Ruters anskaffelsesstrategi: Bærekraftig bevegelsesfrihet. Prosessen for inngåelse av kontrakter og avtaler er regulert ut fra lover, forskrifter og internt regelverk.
Dagens buss-, båt-, og spesialtransportkontrakter er konkurranseutsatt og i hovedsak bruttokontrakter. Dette innebærer at kontraktene godtgjøres for gjennomført produksjon og kapitalkostnader på materiell. I tillegg er det knyttet kvalitets- og inntektsincitament på inntil 10% av kontraktens verdi.
Transportørkontraktene og prissamarbeidet utgjør rundt 9 milliarder kroner.
Beviset på at bevisst bruk av anskaffelser til å modne og flytte markedet virker, er Ruters vei mot utslippsfri drift.
Det startet med et pilotprosjekt i 2017, med seks utslippsfrie busser, utviklet seg gjennom å anskaffelse av 70 utslippsfrie busser i eksisterende kontrakter gjennom endringsordrer, før det det som et viktig tildelingskriterum og til slutt et absolutt krav i alle kontrakter.
I 2023 la vi de siste brikkene for bykontraktene: I henholdsvis april og desember startet innfasingen av 320 elbusser. Etter oppstart av nye busskontrakter i Oslo Øst og Oslo Indre by er nesten 100 % av bybussene utslippsfrie. Det er en krevende leveransesituasjon av utslippsfrie busser fra Europa og deler av bussparken som skulle starte opp i Oslo Øst ble ikke levert til oppstart. Disse bussene blir først levert i 2024. Operatører er Nobina og Unibuss. Kontraktene har en varighet på 12 år og en årlig kontraktsverdi på rundt 5,4 milliarder kroner.
Ikke bare er de utslippsfrie, men trafikksikkerheten på materiellet er høy. Alle bussene tilfredsstiller de siste EU-kravene knyttet sikkerhet, og er utstyrt med flere aktive sikkerhetssystemer som gir høyere sikkerhet for både fører, passasjerer og andre trafikanter. Bussene er også utstyrt med motoriserte rullestolramper.
I Akershus pågår innfasingen av utslippsfritt materiell, som vil gi utslippsfri kollektivtransport i regionen:
Kontrakter for drift av T-bane og trikk er ikke konkurranseutsatt. Sporveien tildeles disse kontraktene direkte i henhold til en målbasert avtalemodell. Avtalen inkluderer infrastrukturen og bygger på felles mål, suksessfaktorer og styringsindikatorer som systematisk følges opp.
Ruter inngår også avtaler om billettsamarbeid, for å tilby kundene en kollektiv reisemulighet i områder hvor Ruter ikke har etablert et eget tilbud. I disse områdene inngås det avtaler om bruk av Ruters priser og billetter med bussoperatører som allerede har kommersielle busslinjer i området.
For å sikre at kundene kan reise sømløst i hele Ruters område inkludert med tog, har Ruter en samarbeidsavtale med Vy. En samarbeidsavtale som innebærer at reisende på buss, trikk, T-bane, båt og tog reiser på Ruters priser og billetter i Oslo og Akershus.
Avtalen med Vy innebærer at inntektene blir fordelt etter hvilke selskap reisen blir gjennomført med. Vy blir i tillegg kompensert for differansen mellom Ruters priser og Vys nasjonale priser.