Tilgjengelighet
Hvis du ikke kan reise kollektivt, er du i praksis også utestengt fra å delta i samfunnet på lik linje med andre.
Derfor jobber Ruter for å utvikle et tilbud som alle kan bruke, uavhengig av funksjonsnivå. Dette ble gjort i 2023:
Alle Oslos 1171 holdeplasser er nå ferdig kartlagt, 11 % er tilgjengelige. I Akershus er 500 holdeplasser kartlagt, 4 % er tilgjengelige. Kartleggingen fortsetter i samarbeid med Akershus kollektivterminaler i 2024. Nylig oppgraderte holdeplasser i Oslo skal også kartlegges på nytt.
En foreløpig beregning viser at det vil koste 2,4 milliarder kroner å gjøre 80 % av holdeplassene i Oslo tilgjengelige. Det vil si at alle kunder kan komme seg av og på, fordi kantsteinshøyde, platformbredde, sittemuligheter, universell adkomst og taktile elementer er på plass. Et eventuelt mål om å gjøre alle holdeplasser i Oslo tilgjengelige innen 2035, vil medføre et årlig investeringsbehov på 200 millioner.
Ruters veileder om bussinfrastruktur ble oppdatert med nye råd for utforming av ledelinjer.
Kartlegging i 2023 viste at 65 % av bussene ikke stopper riktig ved ledelinjen. Årsakene kan være mange. I samarbeid med sjåførene skal Ruter i 2024 gjennomføre et pilotprosjekt på utvalgte holdeplasser: Kan en gul ledelinje gjøre det enklere å «treffe»? Andre land i Europa har gjennomført lignende piloter med godt resultat.
I samarbeid med Sporveien har Ruter gjennomført tiltak for om lag 60 millioner kroner på T-banestasjoner. Tiltakene omfatter: belysning, ledelinjer, informasjon og «gapet» mellom T-banetog og plattform. Tiltak på 20 T-banestasjoner fjernet noen og reduserte andre hindre for at mennesker med funksjonsvariasjoner kan benytte tilbudet. Sporveien utnyttet det planlagte trafikkbruddet på linje 2 og 3 østover fra Helsfyr for å gjennomføre tilgjengelighetstiltak.
God informasjon på holdeplassen er viktig for en trygg og god reiseopplevelse. 180 nye toppskilt ble montert i Oslo og Akershus i 2023. Ytterligere 120 er bestilt. I tillegg er det satt ut 39 benker og bygget 26 nye lehus i Oslo.
Ruter har ønsket å se på mer bærekraftige og rimeligere løsninger for strøm og belysning i lehus. I Welding Olsens vei har vi en pilot med solceller, som skal sørge for belysning og trygge omgivelsene. Panelet er montert på taket og lader opp et lithiumbatteri.