Om selskapet
Ruter As ble etablert som felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus 01.01.2008. Selskapet overtok samtidig funksjonene til administrasjonsselskapet AS Oslo Sporveier (Sporveien) og Stor-Oslo Lokaltrafikk as (SL). Oslo kommune eier 60 prosent og Akershus fylkeskommune 40 prosent av aksjene. Ruter As er lokalisert i Dronningens gate 40 og i kundesenteret på Ruter S på Jernbanetorget, i Oslo sentrum.
Konsernregnskapet omfatter morselskapet Ruter As samt Trafikanten AS, AS Oslo Sporveier, Stor-Oslo Lokaltrafikk AS, Oslo og Akershus Trafikkservice AS, TET Digital AS, Fremmot AS og eiendomsselskapene Persveien Eiendom 1 AS, Persveien 23 AS og Persveien 34/36 Ans.
Selskapets virksomhet
I Ruters vedtekter § 3 er selskapets virksomhet beskrevet som følger:
«Selskapet skal legge grunnlaget for et helhetlig, rasjonelt og markedstilpasset kollektivtransportsystem for hele Oslo- og Akershusregionen. Selskapet skal planlegge, administrere, kjøpe og markedsføre transporttilbudet i Oslo kommune og Akershus fylke, og kjøpe kollektive transporttjenester med grunnlag i bevilgninger fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.
Selskapet skal tilby ruteopplysningstjenester og markedsføring, informasjon og produktutvikling knyttet til sine tjenester. Selskapet kan også drive annen virksomhet som er tilknyttet eller støtter kjernevirksomheten. Selskapet skal ikke eie eller kjøpe fast eiendom eller annet formuesgode av vesentlig verdi uten at dette er forelagt eierne.
Selskapet skal bidra til at Oslo kommune og Akershus fylkeskommune når sine politiske mål for samferdselspolitikken, også i de tilfeller oppfyllelse av slike mål ikke bidrar til et optimalt økonomisk resultat for selskapet.
Selskapet har ikke til formål å skaffe eierne økonomisk vinning. Selskapet skal ikke dele ut utbytte.»
Eierstrategien for Ruter pålegger selskapet å drive virksomheten i henhold til FNs bærekraftmål, og bærekraftmålene er fullt ut integrert i Ruters målstyring. Ruter arbeider systematisk med forbedringer for klima, miljø, menneskerettigheter, anstendig arbeid og miljøspørsmål i hele verdikjeden av selskapets virksomhet. Selskapet er omfattet av Åpenhetsloven som trådte i kraft 1. juli 2022. Det innebærer en plikt til å utføre og redegjøre for aktsomhetsvurderinger knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i hele verdikjeden. Selskapets innretning for å imøtekomme kravene i åpenhetsloven er ivaretatt og innarbeidet i selskapets anskaffelsesstrategi og handlingsregler.
Ruter følger Global Reporting Initiative (GRI) sitt rammeverk for bærekraftrapportering. Selskapet har i henhold til rammeverket identifisert sine vesentlige bærekraft-temaer, og bruker dette som grunnlag for bærekraftrapportering og forbedringsarbeid.
System for målstyring
Ruters visjon er bærekraftig bevegelsesfrihet. Selskapet har utarbeidet Målbilde for bærekraftig bevegelsesfrihet som er selskapets overordnede strategi og fungerer som rammeverk for videre tilbudsutvikling.
Tilbudsstrategien skal gi prinsipielle avklaringer og rammer for hvordan Ruters tilbud til kundene skal utvikles de neste 3-5 årene. Den omhandler kundeopplevelsen og tilbudet Ruter skal levere til innbyggerne.
Ruters hovedmål synliggjør hva vi ønsker å oppnå overfor våre kunder og omgivelser gjennom vår virksomhet:
- Tilby attraktiv mobilitet
- Bidra til bærekraftige byer og samfunn
- Fortjene tillit og oppslutning
Hvert hovedmål har et sett med tilhørende styringsindikatorer, som sier noe om hva som må til for å sikre kvalitet i drift og leveranser. Styringsindikatorene skal nås i løpet av det året de er definert for.
OKR1 reflekterer selskapets strategiske satsinger og setter tydelige prioriteringer for en gitt periode. Dette er ambisiøse mål, med et klart definert og gjerne kortere tidsperspektiv.
Både styringsindikatorene og OKRene er utledet fra eiernes målsetninger med selskapet, målbilde for bærekraftig bevegelsesfrihet og Ruters utvalgte bærekraftmål.
Årlige leveranseavtaler
Oslo kommune og Akershus fylkeskommune har flere roller overfor selskapet, henholdsvis som eiere og tilskuddsytere, i form av tjenestekjøp av mobilitetstjenester og tilskudd til persontransport for det gjeldende budsjettåret.
Som en del av tjenestekjøpet inngår Oslo kommune og Akershus fylkeskommune årlig hver sin leveranseavtale med Ruter, som regulerer samarbeidsformen mellom partene. Avtalene angir overordnede mål og prinsipper for kjøp av tjenester og tilskudd til persontransport, og beskriver partenes gjensidige forpliktelser og rettigheter som gjelder leveranser og årlig godtgjørelse. Leveranseavtalen gir dermed føringer for hvilke utredninger, prosjekter og andre leveranser Ruter skal prioritere.
Risikoprofil
Selskapets oppdaterte risikotoleranse ble definert og vedtatt av Ruters styre 19.12.2023 i Policy for internkontroll og risikostyring i Ruter As. Selskapets risikostyringsfunksjon og kontrollmiljø sikrer en kontinuerlig vurdering av selskapets risikoprofil opp mot vedtatt risikotoleranse.
Arbeidsmiljø
Ruter skal sikre et godt og trygt arbeidsmiljø for sine ansatte. Ansvar for helse, miljø og sikkerhet er derfor beskrevet i Ruters personalhåndbok. Det er også satt ned et arbeidsmiljøutvalg, som er et frittstående, besluttende og rådgivende organ, som har som sin hovedoppgave å medvirke til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Som en del av arbeidsgivers ansvar ligger utarbeidelse av rutiner og retningslinjer for å sikre egen drift, egne ansatte og eget nærmiljø mot ulykker.
Som arbeidsgiver er Ruter opptatt av likestilling av de ansatte, og mulige fremtidige ansatte, innenfor aktiviteter som rekruttering, lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelse, utviklingsmuligheter og beskyttelse mot trakassering (jfr. Diskrimineringsloven).
Ruter er en aktiv IA-bedrift2. Ruter forplikter blant annet selskapet til å drive forebyggende HMS-arbeid og tilrettelegge for at færre ansatte får sykefravær. Selskapet skal også sikre at sykmeldte raskere kommer tilbake i arbeid. Ruter har bedriftshelsetjeneste som tilbyr tett oppfølging av arbeidsmiljøet, gjennomføring av arbeidsplassundersøkelser og vurdering av risiko for helsefare. Ruter har også tegnet helseforsikring for sine ansatte.
Det er etablert en varslingsordning, hvor den enkelte ansatte oppfordres til å varsle om eventuelle kritikkverdige forhold, og det er opprettet varslingsprosedyrer som angir hvordan varsler skal behandles. Formålet med varslingsordningen er å øke tilliten til Ruter som arbeidsgiver, forebygge misligheter og kritikkverdige forhold og utvikle etiske verdier og holdninger blant Ruters ledere og ansatte. Det er inngått avtale med en uavhengig tredjepart som blant annet gir mulighet for anonym varsling.
1OKR Står for Objectives (mål) and Key Results (nøkkelresultater)
2Alle virksomheter er nå IA-bedrifter og målet er å redusere sykefravær og hindre frafall i arbeidslivet.