Sammen for en bærekraftig og attraktiv byregion
Pandemien er historie og tilbake står nye og tidligere kunder med økte forventninger og nye behov. Godt samarbeid på tvers av aktørene i kollektivtrafikkfamilien, har sikret at Ruter gjennom 2023 har klart å omstille selskapet i takt med nye utfordringer og muligheter. Ruters markedsandel har økt kontinuerlig siden juli og mot slutten av 2023 var passasjertallene endelig tilbake på nivået før pandemien.
Det ligger i Ruters samfunnsoppdrag å hele tiden være nysgjerrig på hvordan tjenestene kan bli enda bedre, enda enklere og mer fleksible. For at Ruter skal lykkes med den videre realiseringen av Oslo og Akershus sine samferdselspolitiske mål, må selskapet sørge for å levere bevegelsesfrihet mer bærekraftig, kostnadseffektivt og attraktivt, enn det selskapet gjør i dag. Nye løsninger må kombineres med god kvalitet i det som allerede gjøres. I 2023 har Ruter jobbet med å omstille selskapet til en ny normal, stimulert til reiselyst på bekostning av bilen, bygget opp kundeinnsikt og satt fart på datadrevet tjenesteutvikling. Med dette håper styret at grunnlaget er lagt for å opprettholde og løfte Ruters relevans, og en realisering av visjonen bærekraftig bevegelsesfrihet for alle.
Ruter og deres eiere har sammen tilpasset seg det som for mange har blitt en mer fleksibel arbeidshverdag, med mulighet til å jobbe hjemmefra. Uttesting av nye billettprodukter for de som ikke lenger reiser så ofte (Reis) og kampanjer på månedskort, har bidratt til at Ruters markedsandel (andel av alle reiser) ved utgangen av 2023 er på 26,1 %. Dette er et løft fra nivået i 2022 på 24 % og i 2021 på 17 %. Markedsundersøkelser viser at de nye billettproduktene ikke bare har bidratt til passasjervekst, men også løftet innbyggerne i Oslo og Akershus sin tilfredshet med kollektivtilbudet. Ved utgangen av 2023 oppgir 73 % av befolkningen at de er fornøyde med kollektivtilbudet. Det er spesielt forhold rundt pris og utvalg av billetter som viser den største positive trenden.
Til tross for at passasjertallene er tilbake til nivået før pandemien, har kostnadene økt mer enn billettinntektene. Ettervirkninger av koronapandemien, klimakrisen og høyt konfliktnivå i verden, påvirker også kollektivtrafikken. Prisveksten i samfunnet er nå høy på de fleste områder, men spesielt innenfor energiområdet. I tillegg påvirkes rentemarkedet og materialkostnader. Akershus fylkeskommune og Oslo kommunes vilje til å videreføre økt finansiering har vært avgjørende for at Ruter har kunnet opprettholde tilbudet og klart å vinne tilbake kunder og rekruttert nye. Styret opplever at høy tillit og vilje til finansiering bekrefter felles ambisjoner og mål; en videre realisering av en attraktiv og bærekraftig byregion som tilbyr kollektivtrafikk for alle.
I overgangen til vintersesongen 23/24 har det oppstått utfordringer med Ruters tilbud i form av innstillinger og forsinkelser. Årsakene til utfordringene er sammensatte, men det er uansett Ruters ansvar å sørge for at kollektivtransporten i Oslo og Akershus går når den skal. Dette ansvaret tar Ruter på det største alvor, og styret vil på vegne av Ruter beklage at problemene i en periode i vinter har gitt et redusert tilbud til kundene. Det er tatt fatt i utfordringene og lagt en plan for tiltak som skal forbedre tilbudet og forhindre så langt mulig at problemene oppstår igjen. Denne planen er også lagt fram for eierne, og vil bli fulgt tett opp av styret framover.