Fra 2007 til 2019 ble kollektivtrafikken i Akershus doblet. Etter pandemien var passasjerene i kollektivtrafikken i 2023 omtrent tilbake på samme nivå som normaltrafikken før pandemien. Det er en bra utvikling, og vi vil jobbe for at kollektivtrafikken tar unna for det økende transportbehovet i vår region.
Etter å har lagt bak oss krevende tider med pandemi, ser vi forhåpningsfullt på fremtiden med det økende passasjertallet. Men selv om vi har hentet oss inn igjen, har vi likevel gått glipp av den forventede veksten for kollektivtrafikken. Heldigvis ser det nå ut som de reisene er tilbake på bussen, banen og båten – det er både viktig og bra.
Hver dag jobber vi for å få flere til å velge kollektivtransport fremfor bil i hverdagen. Samtidig står vi overfor utfordringer i en stadig mer teknologidrevet verden. Som eiere av Ruter har vi store politiske forventinger til resultater og mål knyttet til klima, drift og kundetilfredshet. Passasjerene som venter på holdeplassen må kunne føle seg trygge på at bussen kommer til rett tid.
For at kollektivtrafikken skal være et attraktivt alternativ til bilen, er det viktig at bussen ikke blir stående fast i bilkø. Fremover vil vi jobbe for å forbedre bussframkommeligheten i hele Akershus, for eksempel ved flere egne traseer og høyere prioritering i lyskryss, og stimulere til innovasjon og digitale løsninger.
Kollektivtransporten skal skje med minst mulig utslipp av klimagasser og med hensyn til natur og miljø, samtidig som den oppfyller samfunnets behov for mer effektive løsninger. Ruter er en viktig pådriver for å redusere klimautslippene fra transportsektoren. Det samme gjelder innen universell utforming. Vi er opptatt av at all kollektivtransport skal være universelt utformet fra start til slutt. Her har Ruter gjort mye bra for å gjøre det lettere for flere å ta kollektiv.
Fylkesrådet heier på Ruters engasjement for innovasjon og teknologi, med mål om å gjøre kollektivtilbudet lett å bruke og at det er tilpasset de reisendes behov. Det er viktig å utvikle gode og tilpassede løsninger for lokaltrafikken, i tillegg til reisestrømmene til og fra Oslo. Bestillingstransport er et eksempel på dette. I fjor mottok Ruter Forskningsrådets innovasjonspris for dette arbeidet, der jeg fikk gleden å være med på overrekkelsen av prisen. Jeg ser fram til å følge dette spennende arbeidet videre.
Håkon Snortheim (H)
Fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune