Finansiering
Kollektivtransporten i Oslo og Akershus finansieres gjennom Byvekstavtalen, Oslopakke 3, Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og over driften av Ruter og Sporveien.
Kollektivtransporten i Oslo og Akershus finansieres gjennom Byvekstavtalen, Oslopakke 3, Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og over driften av Ruter og Sporveien.
Byvekstavtalen for Oslo-området omfatter kommunene Oslo, Bærum, Lillestrøm, Nordre Follo og Akershus fylkeskommune. Nullvekstmålet betyr at klimautslipp, kø, luftforurensning og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk, og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange.
Diagrammet viser midler bevilget gjennom Byvekstavtalen i 2023.
Tilleggsavtale 1 – tilskudd til redusert bompengebelastning og bedre kollektivtilbud.
Tilleggsavtale 2 – tilskudd til reduserte kollektivsatser
Total bevilgning 2 946 millioner kroner.
De årlige prioriteringene i Byvekstavtalen og Oslopakke 3 gis i fireårige handlingsprogram. Tabellen viser inntektene i Oslopakke 3 i 2023:
CBTC: Vogneselskapets bidrag til nytt signalsystem
Oversikt over investeringer i kollektivtransporten i Oslo kommune og i Akershusdelen av daværende Viken fylkeskommune i 2023 – finansiert gjennom Byvekstavtalen, Oslopakke 3, Oslo kommune, Viken fylkeskommune og over driften av Ruter og Sporveien.